Een overzicht van de Britse sportwagen, die de ontwikkeling, functies en technische gegevens van elk gekozen model, van de Mini Cooper S, Jensen Healey, Daimler Dart, naar de McLaren F1.

In dit artikel geef ik een nostalgische kijk op British Sports Cars, een uitstekend voorbeeld van een verzameling van enkele echte klassiekers, die werden vervaardigd in de periode 1959-1996.

Mini Cooper

John Cooper, die gebouwd Formule 1 en rally auto’s, was zich terdege bewust van de tuning potentieel van de A-serie motor gebruikt in de Mini. Na uitgebreide discussie en samenwerking, de Austin en Morris Mini Cooper sportwagen maakte zijn opwachting in 1961.

De Morris Mini gebruikte een 848 cc motor. Echter, met tuning, en waardoor het een langere slag, de capaciteit kan worden verhoogd tot 997 cc. Vermogen zou toenemen van 34 pk naar 55 pk. De Mark 1 Mini Cooper had twee SU carburateurs, een versnellingsbak met een close-ratio en schijfremmen voor het voorwiel.

In 1992 gebruikte de Rover Mini Cooper een 1275 cc motor, waarbij brandstofinjectie de SU’s verving. De verkoop van de Mini Cooper was: 64.000 Mark 1 en 16.000 Mark 2.

Mini Cooper S

In 1963, meer krachtige versies van de fundamentele Mini Cooper sportwagen werden debuteerde onder de naam van Austin en Morris. De eerste was de 1071 cc Mini Cooper S, met een aangepaste krukas en verstijfde hoofdlagers, om verdere tuning mogelijk te maken.

Het had vergroot servo-bijgestaan schijfremmen en werd aangewezen de Mark 1 Mini Cooper S. Het werd gebouwd voor slechts een jaar. In 1964 werd de 970 cc Mini Cooper S gelanceerd, ontworpen voor het racen in de onder 1000 cc klasse.

Echter, het was niet populair en werd alleen vervaardigd voor een jaar. Het werd aangewezen als de Mark 2 Mini Cooper S Aan de andere kant, in 1963, de 1275 cc Mini Cooper S werd geïntroduceerd, en was een onmiddellijk succes, met continue productie tot 1971. Private lease auto