BPM uitgelegd

BPM uitgelegd

De BPM, als belasting voor personenauto’s en motorrijwielen geldt voor iedere in Nederland geregistreerde personen/bestelauto en motorrijtuig. Ooit ingevoerd in 1992 als opvolger van de “bijzondere verbruiksbelasting” welke sinds de jaren ’60 gold voor auto’s en andere producten van “buitensporige luxe”. Sinds 2005 valt ook de bestelauto onder de BPM regeling en door een toenemende aandacht voor milieu en verontreiniging is vanaf 2013 deze belasting gebaseerd op de CO2-uitstoot van een voertuig.

 

Voor de berekening van BPM op basis van CO2-uitstoot wordt een tabel aangehouden, ook wel de CO2-schijf, waarbij er verschillende belastingtarieven per schijf wordt geheven. Deze CO2-schijfgrenzen worden elk jaar herzien en aangepast. Voor benzineauto’s en dieselauto’s geldt sinds 2015 één tabel en voor de plug-in hybrides is er sinds 2017 een aparte tabel. Daar waar tussen 2010 en 2015 nog een vrijstelling bestond op de BPM voor auto’s met een uitstoot die minder was dan die van de laagste schijf, sinds 2015 geldt dat enkel nog voor de zogenaamde 0-emissie voertuigen, zoals de volledige elektrische en waterstof aangedreven auto’s.

Tip: https://easyimport.nl/bpm-berekenen-aangifte/

 

Dynamisch document

Ondertussen is het 2018 en zijn ook de tarieven en regelgeving omtrent de BPM en bijtelling weer aangepast. Volgende de Autobrief II, waarin de plannen voor de periode 2017 tot en met 2020 staan beschreven, worden de tarieven volgens een lagere CO2-uitstoot aangepast.

 

Overigens is de Autobrief II een dynamisch document waarvan de bepalingen niet vast staan en dus elk jaar kunnen worden aangepast en bijgesteld. De actuele BPM tarieven kunt u terugvinden op de website van de Belastingdienst waarbij ook de vrijstellingen staan benoemd, zoals de eerder genoemde 0-emissie voertuigen maar ook voertuigen die ouder zijn van 25 jaar. Voor dieselvoertuigen bestaat er echter weer een toeslag, welke u hier ook terug kunt vinden.

Leestip: https://easyimport.nl/auto-importeren/wat-kost-een-auto-importeren/

 

Voor import-auto’s geldt nog steeds de regeling dat je gebruik mag maken van het meest gunstige BPM tarief van de periode van eerste ingebruikname en het jaar van BPM aangifte. Het maakt daarbij niet uit waar de auto voor het eerst in gebruik is genomen, dit mag ook in Nederland zelf zijn geweest.

 

Het vinden van een goedkope autoverzekering

Of het nou een goedkope autoverzekering is of niet, in Nederland is een autoverzekering verplicht. Dat geldt voor als je auto op de openbare weg staat. Dus ook als je een auto hebt geparkeerd op de openbare weg en er nooit in rijdt is een verzekering verplicht. En het is verstandig je aan deze wet te houden. De boetes die opgelegd worden als je niet verzekerd bent, liegen er namelijk niet om. Dan maar beter een goedkope autoverzekering afsluiten. Er zijn in ons land drie basisverzekeringen die je naar eigen wens verder aan kunt vullen. Zoek je een goedkope autoverzekering, dan kom je in elk geval uit bij een WA verzekering.

Voor een dubbeltje op de eerste rij

In Nederland wordt vooral gezocht naar een goedkope autoverzekering, het zal in onze genen zitten. We zitten nou eenmaal graag voor een dubbeltje op de eerste rij. Een goedkope autoverzekering is in elk geval een WA verzekering. Deze verzekering moet je dus minimaal hebben als je de openbare weg opgaat. WA staat voor wettelijke aansprakelijkheid. Deze goedkope autoverzekering biedt de kleinste dekking. Dat betekent dat als je een ongeval met de auto krijgt, alleen de schade die jij bij anderen aanricht vergoed wordt. Je eigen auto valt niet onder de dekking van de verzekering. Dat mag je zelf oplossen verder. De goedkope autoverzekering in de vorm van een WA verzekering zie je vaak bij auto’s die ouder zijn dan tien jaar.

WA+ beperkt casco: voor auto van zes tot tien jaar oud

Is dit je niet genoeg en heb je een auto die zo tussen de zes en tien jaar oud is? Dan kan de WA+ beperkt casco een prima verzekering voor je zijn. Deze is iets duurder ten opzichte van de goede autoverzekering. De dekking is dan ook uitgebreid Nog steeds ben je niet verzekerd als je bij een ongeval betrokken raakt. Wel ben je nu verzekerd tegen brand en diefstal, zoals dat ook geldt voor joyriding. De meest uitgebreide basisverzekering is de allrisk verzekering. Deze wordt ook wel WA+ volledig casco genoemd. Nu geldt er wel een verzekering als je schade aan je eigen auto hebt bij een ongeval, ongeacht of het nou je eigen schuld is of niet. Nieuwe auto’s en auto’s tot zo’n vijf jaar oud worden vaak allrisk verzekerd. Bij de drie basisvormen van de autoverzekering kun je kiezen voor allerlei aanvullende verzekeringen. Want dat betreft kwam wat de verzekering betreft maatwerk geboden worden.

Neem de aanvullende inzittendenverzekering

Kies je bijvoorbeeld voor een inzittendenverzekering? Dan wordt een vast bedrag uitgekeerd mochten inzittenden en de chauffeur als gevolg van een ongeval blijvend invalide geraakt zijn. Ook bij overlijden wordt uitgekeerd. Je kunt ook kiezen voor een pechhulp verzekering en voor een rechtsbijstandverzekering, om maar enkele van de aanvullende verzekeringen te noemen. Zeker deze laatste verzekering is aan te raden. Auto’s worden niet zelden inzet van een conflict. En dan is juridische ondersteuning natuurlijk wel zo prettig. Sterker nog, het is vaak bitter hard nodig. Een allrisk verzekering met aanvullende verzekeringen kun je niet scharen onder de noemer goedkope autoverzekering. Wel kun je zeggen dat je dan uitstekend verzekerd bent. Het is maar net waar jij prioriteit aan geeft.

Je betaalt per regio verschillende premies voor de autoverzekering

Op jacht naar een goedkope autoverzekering kunnen je zwaar gefrustreerd raken. Zo kan het zijn dat als jij en je vriend dezelfde auto rijden, jij toch veel meer aan premie moet betalen. De hoogte van de premie wordt namelijk mede bepaald door het aantal schadevrije jaren. Hoe langer je zonder schade rijdt, hoe lager de premie is. Bij de totstandkoming van de premie speelt ook het gewicht van de auto een rol en ook zeker de woonplaats. Woon je op het platteland dan betaal je doorgaans meer premie. De kans op een ongeluk in de grote stad is immers veel groter. En dus liggen de premies daar ook hoger. Er wordt tegenwoordig zelfs per woonplaats gekeken. Woon jij nou uitgerekend in een stad of stadje waar veel auto’s gestolen worden? Dan kan het zomaar zijn dat je meer premie betaalt. Voor een goedkope autoverzekering ga je dus bij voorkeur naar het platteland, waar weinig auto’s op de weg zijn en waar geen auto’s gestolen worden. Bovendien heb je als je echt een goedkope autoverzekering wenst nooit schade hebben opgelopen.

Voor je eigen bestwil

Zonder dollen, een autoverzekering is uitermate belangrijk. En dat niet alleen omdat het wettelijk verplicht is. Ga maar na; wat gebeurt er als je betrokken raakt bij een ongeluk en je niet verzekerd bent? Dan zijn de gevolgen vaak niet te overzien. Zoiets kan de rest van je leven beïnvloeden. Het is dus nadrukkelijk voor je eigen bestwil om een autoverzekering af te sluiten.

Je auto verzekeren doe je hier!

Op zoek naar goedkope autoverzekering in de laatste maanden van het jaar

In de laatste maanden van het jaar gaan heel veel mensen op zoek naar een goedkope autoverzekering. Dat gebeurt omdat overstappen van verzekeraar erg gemakkelijk is tegenwoordig. Doorgaans vergelijken mensen alleen op basis van de prijs. Probeer echter wel breder te kijken en zoek niet alleen een goedkope autoverzekering, zoek vooral een goede verzekering. Een met een goede prijs- kwaliteitsverhouding vooral.  Het overstappen van een andere verzekeraar omdat die een goedkope autoverzekering biedt is tegenwoordig aan de orde van de dag. Overstappen is sinds enige jaren gemakkelijker geworden, dat geldt overigens voor alle verzekeringen. Mocht je een goedkope autoverzekering vinden en willen overstappen, dan kan dat tot 31 december, 00.00 uur. Overstappen kost je amper moeite, want zo goed als alles wordt voor je gedaan. Dit tot het informeren van je huidige verzekeraar aan toe. Zorg alleen dat je een ID-kaart in de buurt hebt, net als het rekeningnummer van je bankrekening. De overstap zal vervolgens soepeltjes verlopen. Daar heb je dus verder geen omkijken naar. Door dit elk jaar opnieuw te doen voor al je verzekeringen, weet je dat je steeds op de goedkoopste wijze verzekerd bent. Overstappen is dus wel degelijk aantrekkelijk, al moet je nooit de kwaliteit uit het oog verliezen.

 

De productie van de moderne sportwagens

Stijlvol, sexy, strak, gestroomlijnd, pittige, en snelheid demon zijn alle woorden die worden gebruikt om sportwagens te beschrijven, die in wezen twee-deurs auto’s die zijn ontworpen voor hoge snelheden, grote kracht, en smashing ziet er goed uit.

De productie van de moderne sportwagen begon pas na 1945 toen de economie begon booming, technologie ontwikkeld dramatisch en betere wegen werden gebouwd. Ze kwamen in verschillende vormen zoals cabrio’s, roadsters, coupes, grand tourers, en sedans. Liefhebbers van sportwagens zijn ofwel toegewijd aan tijdloze klassiekers die zijn opgevoerd voor de huidige tijd of zijn trendsetters op zoek naar de nieuwste soort exotische auto.

Van krachtige spinnen schoonheden zoals de Mercedes Benz SLK 350 tot donderende thrillers zoals de Ford Mustang V-8, u kiezen voor een sportwagen die past bij uw persoonlijkheid. In feite, sportwagens zijn zo veel over persoonlijkheid als ze over de prestaties – gladde aërodynamische lichamen van koolstofvezel, chromen buizen en fittingen, rijke lederen bekleding, brede wielen, glanzende houten panelen, en snazzy verf banen.

Verschillende merken van sportwagens nemen verschillende principes van het ontwerp. Sommige auto’s kunnen licht zijn om een grotere acceleratie te bereiken, anderen kunnen bogen op extreem krachtige motoren voor een betere auto handling en prestaties, terwijl nog anderen kunnen stress veiligheid en comfort in plaats van stijl.

De meerderheid van de hedendaagse sportwagens hebben voorwielaandrijving in tegenstelling tot achterwielaandrijving, die vaker voorkwamen in de eerdere generatie sportwagens. Veel auto’s hebben ook de motor in het midden, het besturen van de achterwielen, die uniek is voor sportwagens.

In deze auto’s wordt de motor achter de bestuurder geplaatst, in het midden van het chassis. Porsche is de enige sportwagen die de motor aan de achterzijde heeft gemonteerd, die de achterwielen aandrijft. Dit aspect is een cruciaal onderdeel van het ontwerp van de auto, omdat het van invloed op de wendbaarheid of de behandeling van de auto, die van cruciaal belang is bij hoge snelheden.

Meer informatie over sportwagens voordat u er een koopt

Er gaat niets boven de opwinding veroorzaakt door snelheid. Iedereen die ooit heeft gereden een auto heeft op zijn minst gedroomd van het nemen van de rol van Steve McQueen in “Bullitt”, krijgen in een high-speed auto achtervolging. Zo niet Bullitt, elke bestuurder heeft gedroomd spelen Michael Caine’s Charlie Cosker in “The Italian Job”, rijden die prachtige cabriolet in het hart van de gouden overval. Iedereen die ooit de controle over het stuur heeft genomen, heeft minstens één keer gedroomd van het rijden niet alleen om van punt A naar punt B te komen, maar om van punt A naar B in flair te gaan. En het besturen van een fantastische sportwagen vervult deze droom.

Bij het maken van een auto of een land voertuig voor die kwestie, een heleboel factoren worden overwogen: de kosten van materiaal, veiligheid, efficiëntie, en prestaties zijn slechts enkele van deze op het spel op de tekentafel van een autofabrikant. Een sportwagen, echter, in definitie geeft prioriteit aan de prestaties boven alle andere factoren. Door prestaties, snelheid is meestal het eerste dat in je opkomt. Snelheid is sterk afhankelijk van de kracht van de motor van de auto.

De meeste sportwagens hebben spiermotoren die zelfs de snelste sedans gemakkelijk kunnen ontlopen. Een sportwagen-ingenieur zet het daarom op de eerste plaats op de lijst van factoren die hij moet overwegen: hoe de afstand te reizen met de minste hoeveelheid tijd mogelijk.

Maar natuurlijk, zelfs als de prestaties is een snede boven elke andere overweging, de andere factoren zijn nooit verwaarloosd. Veiligheid kan niet worden aangetast, omdat zelfs de snelste sportwagen heeft een bestuurder op het stuur te allen tijde, en veilig te allen tijde. Bovendien wil iedereen per stuk van start tot finish rijden. Een prestatiegericht voertuig moet dus aandacht besteden aan de andere factoren en niet alleen afhankelijk zijn van het vermogen van de motor.

De Britse sportwagen

Een overzicht van de Britse sportwagen, die de ontwikkeling, functies en technische gegevens van elk gekozen model, van de Mini Cooper S, Jensen Healey, Daimler Dart, naar de McLaren F1.

In dit artikel geef ik een nostalgische kijk op British Sports Cars, een uitstekend voorbeeld van een verzameling van enkele echte klassiekers, die werden vervaardigd in de periode 1959-1996.

Mini Cooper

John Cooper, die gebouwd Formule 1 en rally auto’s, was zich terdege bewust van de tuning potentieel van de A-serie motor gebruikt in de Mini. Na uitgebreide discussie en samenwerking, de Austin en Morris Mini Cooper sportwagen maakte zijn opwachting in 1961.

De Morris Mini gebruikte een 848 cc motor. Echter, met tuning, en waardoor het een langere slag, de capaciteit kan worden verhoogd tot 997 cc. Vermogen zou toenemen van 34 pk naar 55 pk. De Mark 1 Mini Cooper had twee SU carburateurs, een versnellingsbak met een close-ratio en schijfremmen voor het voorwiel.

In 1992 gebruikte de Rover Mini Cooper een 1275 cc motor, waarbij brandstofinjectie de SU’s verving. De verkoop van de Mini Cooper was: 64.000 Mark 1 en 16.000 Mark 2.

Mini Cooper S

In 1963, meer krachtige versies van de fundamentele Mini Cooper sportwagen werden debuteerde onder de naam van Austin en Morris. De eerste was de 1071 cc Mini Cooper S, met een aangepaste krukas en verstijfde hoofdlagers, om verdere tuning mogelijk te maken.

Het had vergroot servo-bijgestaan schijfremmen en werd aangewezen de Mark 1 Mini Cooper S. Het werd gebouwd voor slechts een jaar. In 1964 werd de 970 cc Mini Cooper S gelanceerd, ontworpen voor het racen in de onder 1000 cc klasse.

Echter, het was niet populair en werd alleen vervaardigd voor een jaar. Het werd aangewezen als de Mark 2 Mini Cooper S Aan de andere kant, in 1963, de 1275 cc Mini Cooper S werd geïntroduceerd, en was een onmiddellijk succes, met continue productie tot 1971. Private lease auto